Direct Rendering

Direct rendering (DRI) urychluje grafiku a navíc umožňuje 3D podporu. DRI typicky potřebujeme pro přehrávání filmů (*.avi) a provozování jiných graficky náročných aplikací (např. můj oblíbený ppracer z balíčku planetpenguin-racer). Předpokladem je samozřejmě AGP grafická karta.

Za tímto účelem zakompilujeme do jádra položky:

CONFIG_AGP=y
CONFIG_DRM=y
a dále podporu pro naši základní desku a grafickou kartu (příklad pro desku typu VIA s grafickou kartou Matrox G550):
CONFIG_AGP_VIA=y
CONFIG_DRM_MGA=y
Dále musíme zajistit natažení modulu DRI při startu X-windows, a to konfiguračním souboru /etc/X11/xorg.conf uvedením:
Section ``Module''
        ...
        Load ``dri''
        ...
EndSection
Section "DRI"
        Mode    0666
EndSection
U některých grafických karet je potřeba zkompilovat speciální moduly - např. pro karty s čipem nVidia viz. návod na adrese
http://home.comcast.net/~andrex/Debian-nVidia/installation.html

Po restartu X-windows zkontrolujeme zavedení DRI ve výpisu /var/log/Xorg.0.log, kde by se měla objevit položka typu:

(==) MGA(0): Direct rendering enabled
Dále můžeme použít utilitu glxinfo z balíčku xbase-clients, v jejímž výpisu by se mělo objevit:
direct rendering: Yes
Pokud tomu tak není, může chybět balíček xlibmesa-dri. Další překážkou může být použití tzv. SW-cursoru myši, DRI funguje pouze s klasickým HW-cursorem (standardní nastavení).

Ve distribuci etch došlo k drobné změně: zde potřebujeme balíčky libglu1-mesa, libgl1-mesa-dri namísto xlibmesa-dri. Utilita glxinfo je nyní součástí speciálního balíčku mesa-utils.




Tomáš Davídek, poslední změna 2007-05-29