Fyzika pro
školy 21. století (pro Prahu)
Fyzika a
moderní technologie pro školy 21. století (pro mimopražské
zájemce)
Zbývá
nám poslední setkání s prezentacemi účastníků,
navržená data 19. nebo 26. 1., případně
videokonference v týdnu 21. - 26. 1., sdělte prosím
své preference. |
Kurzy ze
systému pro další vzdělávání učitelů základních a
středních škol v Praze:
6 pátečních odpolední na podzim 2007 věnovaných současné
fyzice a současným technologiím v těsném kontaktu se školou.
Minulého běhu kurzu se sice zúčastnilo jen 5
účastnic, ale jak se zdá z finálního hodnocení, byly spokojeny.
Omlouváme se všem zájemcům, kteří kurz očekávali v
ohlášeném jarním období.
Paralelně
s tímto kurzem pro pražské učitele se koná srovnatelný kurz
pro mimopražské zájemce o sobotách, posunutý vůči "pražskému"
tématicky vždy o jeden termín. I když kurzy nebudou úplně
identické, lze neúčast na setkání jednoho kuru nahradit
účastí na setkání kurzu druhého.
Jednotlivá
páteční odpoledne "pražského kurzu" jsou
plánována na data 19. října, 2., 9., 23. a 30. listopadu,
poslední setkání 7. prosince bude věnováno vystoupením
účastníků kurzu a diskusi.
Jednotlivé
soboty "mimopražského kurzu" jsou plánovány na data
3., 10., 24. listopadu 1. a 8. prosince. Závěr mimopražského
kuru proběhne v lednu 2008.
Grantem kurzu je
RNDr. Jiří Dolejší,
CSc.,
jako lektoři budou vystupovat pracovníci a doktorandi Ústavu
částicové a jederné fyziky MFF UK a pozvaní hosté,
osvědčenou hvězdou jednoho odpoledne bude Doc. RNDr. Zdeněk
Drozd, Ph.D.
Fotografie z průběhu kurzu jsou na http://fy21c.rajce.idnes.cz/, stránka velmi aktivního účastníka http://www.fy21c.estranky.cz je ideálním nástrojem k výměně názorů.
Témata:
- Budiž
světlo
Kolik světla potřebujeme k různým činnostem, kolik
světla je potřeba na fotografování – praktická
fotometrie. Čím si posvítit, jak efektivně
jednotlivé zdroje fungují, jaké mají další
vlastnosti, jaké je spektrum produkovaného světla.
Žárovky, halogenové žárovky, zářivky, úsporné
„žárovky“, LED, laser. Současná LED revoluce v
osvětlování. Co je použitelné při poruchách
civilizace (povodeň, dráty potrhané sněhem) nebo mimo
ni? Máte-li
digitální fotoaparát, vezměte si ho na hraní.
- Komunikace
mezi lidmi, zvláště pomocí elektřiny a
elektromagnetických vln
Technika a/versus lidské zvyky, telegraf, telefon, radio,
mobilní telefon, CB a PMR, internet, videokonference.
Vlastnosti elektromagnetických vln a jejich šíření,
praktické experimenty. Další aplikace - GPS, Galileo. Máte-li GPS,
jakékoli vysílačky či jiné podobné harampádí,
vemte si je na hraní. Zde jsou témata a
odkazy.
- Měření,
simulace, pochopení
Ilustrace postupů ve fyzice - měření, adekvátní
zpracování výsledků, formulace popisu chování
systému, zvládnutí teoretického modelu, srovnávání
modelu a dat, další iterace. K tomu ilustrace měření
pomocí nástrojů IT, zpracování výsledků v
tabulkovém kalkulátoru, numerické řešení
dynamických rovnic. (Viz ilustrační případy jako chladnutí kafe, kulička na talíři ...).
- Cesta
do nejjemnější struktury světa
Přehled současných otázek v částicové fyzice a
ilustrace některých současných a budoucích
experimentů. Praktické vyhodnocování změřených dat
z experimentu dávno minulého (bublinová komora,
praktika jaderné fyziky) a nedávno minulého (Delphi,
počítačová laboratoř). (Viz Hands on CERN, Stránka částicové
fyziky, "Učebnice
částicové fyziky" a další zdroje)
- Atraktivní
experimenty ve škole
Osvědčená exhibice expertů z KDF s asistencí a
poznámkami částicových fyziků.
Ambice
kurzu:
- být atraktivní pro
účastníky (musí být lákavé přicházet na
semináře, dozvídat se zajímavé až vzrušující a/nebo
užitečné poznatky);
- souviset s realitou
(vystrčit hlavu do oblak, ale zůstat nohama na zemi;
udržovat bezprostřední souvislost se současnou vědou,
současnými technologiemi atd.);
- prezentovat poznatky
a náměty bezprostředně užitečné a použitelné ve
škole (kantoři asi nedostihnou žáky v rychlosti
ovládání nových technologií, ale mohou získávat
uznání svým rozhledem a pochopením souvislostí);
- propagovat pomocí
příkladů fyziku jako současnou, živou, vzrušující
a produktivní vědu;
- stimulovat aktivity
účastníků během přednášek a při vlastní
řízené práci účastníků;
- stimulovat
efektivní používání IT pro konkrétní práci, pro
vyhledávání informací atd.;
- stimulovat
zvládání cizích jazyků nabízením zajímavých
informačních zdrojů, např. v angličtině;
- stimulovat
komplexní pohledy za hranice jedné speciální vědy,
například připomenutím otázek ekologických (téma
světlo), psychologických (téma komunikace),
ekonomických (současné experimenty);
- nenásilně
integrovat odborné, didaktické a pedagogicko-psychologické
vzdělávání;
- prakticky
předvádět flexibilitu a možnou víceúrovňovost
vzdělávání pomocí stavebnicového charakteru témat.
Podoba
kurzu:
- 36 hodin přímé
výuky bude rozděleno do 5 bloků po jednotlivých
tématech a do závěrečného bloku prezentací
účastníků. Bude očekávána trocha domácí
činnosti.
- Přímá
výuka bude sestávat z přednášky doplněné
demonstracemi se zapojením účastníků a navazující
řízené práce účastníků.
- Ke každému tématu
dostanou účastníci vytištěné materiály,
které budou také v elektronické podobě stažitelné
po síti, na požádání na CD.
- „Domácí
činností“ se bude rozumět řešení
drobností, které budou účelné pro rozšíření
osobní zkušenosti účastníků, úpravou, resp.
individualizací, předkládaných materiálů do
přípravy pro výuku, hledání informací na webu atd.
Tyto „úkoly" budou předkládány po každém
tématu, hodnoceny, resp. komentovány, a vráceny.
Poslouží také při finálním hodnocení účastníků.
Otázka papír/elektronická podoba bude řešena
nediskriminujícím způsobem – možné bude obé, ale
účastnící budou stimulování k využití IT.
- Nad rámec hodinové
dotace kurzu si mohou účastnící domlouvat s lektory konzultace.
- Didaktická
a pedagogicky-psychologická témata budou
zaintegrována do jednotlivých bloků.
- Hodnocení
účastníků bude prováděno průběžně na
základě jejich aktivity během výuky a na základě
vypracovaných „úkolů". Cílem
hodnocení je především stimulace práce účastníků
a zpětná vazba, hodnocení jednotlivých úkolů bude
především směřovat k radám, co a jak by mohlo být
uděláno lépe či efektivněji. Absolvování kurzu
předpokládá vypracování průběžných úkolů a
krátkou závěrečnou prezentaci (10 minut + 5 minut
diskuse) na téma domluvené s lektory během kurzu.
- Účastníkům bude
na závěr každého tématu předložen dotazník
požadující hodnocení kvality a užitečnosti
právě proběhlé výuky, aby bylo možné průběh
kurzu průběžně ladit. Podobný komplexnější
dotazník bude předložen na závěr.
- Počet účastníků:
20 v jednom běhu, kurz se bude příští rok opakovat.
Organizace
kurzu:
Kurz byl a další rok
opět bude pořádán v trojském areálu MFF UK, V
Holešovičkách 2, 180 00 Praha 8, během šesti pátečních
odpolední (data viz v úvodu) od října do listopadu, vždy od
13.00 do 18:00 s několika přestávkami podle organizace
praktických činností.
K dispozici je bufet otevřený v pátek do 15 hodin, automat na
kávu a studené nápoje. Přestávky mohou být vyplněny
neformální diskusí.
Přihlášky
do kurzu
(díky podpoře Evropského sociálního fondu bezplatného) a
případné otázky či náměty posílejte prosím garantovi
kurzu na adresu
Jiri.Dolejsi@mff.cuni.cz
J.D. 6.12.2007